Met een groepje studiegenoten zijn wij dit semester begonnen met het project ‘NietsNieuws: ongehoorde verhalen komen tot leven’. Dit staat helaas stil momenteel vanwege de coronamaatregelen en persoonlijke redenen van de betrokkenen. Wel hebben we een uitgebreide opzet gemaakt en hebben we elkaar geintervieuwd als ‘voorstelrondje’ voor de site. Dit is allemaal hieronder te lezen.
Niets Nieuws: Ongehoorde verhalen komen tot leven
Kwaliteiten:
Nina:
Beeld/design – vormgeving – fotografie
Sociaal
Ronja:
Creatief
Innovatief – uniek maken
Marketing & Communicatie
Mees:
Schrijven
Researchen
Interviewen
Thom:
Sociaal
Het totaal plaatje
Adobe
Schrijven
Taken
- Onderwerpen vinden;
- Contact zoeken met onderwerpen;
- Fotografie;
- Editen;
- Promotie;
- Research;
- Website bouwen;
- Schrijven;
- Interviewen;
- PvA (doelgroep/concurrentie/genre).
Planning:
- Plan van aanpak
- Website bouwen
- Interview (wie zijn wij?)
- Mensen vinden
- Interviewen
- Verwerken
- Publiceren
Het concept:
1.1 Aanleiding
De woensdaggroep bestaande uit: Mees, Nina, Thom, Ronja en Hijba was op zoek naar project om aan te kunnen werken. Omdat er behoefte was aan een project om mee aan de slag te gaan. Daarbij kwamen we bij elkaar uit met het doel om gezamenlijk te werk te gaan met een nieuw project.
1.2 Opzetvragen
- Hoe kunnen we ons eigen platform opzetten?
- Wat is de doelgroep van het platform?
- Hoe willen we dat het eruit gaat zien?
- Hoe zijn anderen te werk gegaan met een soortgelijk idee?
- Wat voor genre willen we schrijven? → Human interest
1.3 Doelstelling
Het doel van dit project is om een nieuw platform op te zetten waar diverse portretten te vinden zijn van mensen met unieke verhalen. We zijn op zoek naar mensen met unieke verhalen die aan kunnen sluiten op verschillende overkoepelende genres. Dit alles onder de noemer: “Niets Nieuws”.
Met Niets Nieuws willen wij verhalen belichten die in eerste instantie niet als nieuwswaardig worden geacht. De focus zal liggen op het portretteren van normale mensen met een uniek verhaal. We willen dit doen door een eigen platform op te richten waar de diverse portretten op gezet kunnen worden. Mocht de mogelijkheid er zijn dan willen we de portretten uitwerken in een tijdschrift/boek.
Genre
We willen journalistieke producten maken die vallen binnen het Human Interest genre. Dit genre wordt gedefinieerd door het inspelen op menselijke emoties en het belichten van de menselijke kant van de samenleving. De focus zal liggen op het karakteriseren van mensen met een uniek verhaal en dat uniek maken door diverse portretfoto’s te maken van de personen in kwestie.
https://www.ensie.nl/betekenis/human-interest
Hoe kunnen we ons eigen platform opzetten?
- Website
Doelgroep: Millenials (jongeren tussen 21 en 35 jaar)
- Maatschappelijk betrokken
- digitaal
- niet politiek gericht
- open minded/creatief
- nieuwsgierig
Lay Out: – Minimalistisch (maar wel creatief)
– Blokken
– Jong en fris
–
‘’Hoe is het nu met…?’’
Voorbeelden:
Potentiële lay-outs wordpress:
Noah Lite
Hitchcock
Fabmaisory
gridzone
Shutter Up
Elan
Yugen
Vernieuwing:
Wat maakt ons onderscheidend?
- Verhalen?
- Crossmediaal?
- Uiterlijk?
- Concept?
Platform
Voor het project willen we een aparte website inzetten. Op deze website hebben we alle ruimte om de verhalen en foto’s te delen. Daarnaast is het van belang om in dezelfde stijl te blijven, dit effect verlies je als we het allemaal op onze eigen blog zetten aangezien iedereen een andere stijl blog heeft. We hebben ervoor gekozen om voor elk verhaal een beknopte versie te schrijven, maar ook het gehele verhaal. De beknopte versie wordt ingezet op de voorpagina, samen met een foto. Als de lezer meer wil weten over het verhaal, kan diegene doorklikken en een uitgebreid verslag met meerdere foto’s vinden.
Met de beknopte versie willen we de lezer niet alleen tease, maar we willen dat de doelgroep ook gemakkelijk verhalen kan lezen. Ons publiek is vrij jong, niet iedereen heeft evenveel zin en tijd om lange verhalen te lezen.
Human Interest schrijvers: