Researchverslag ‘De Eeuw van Mijn Dochters’ Staan mijn dochters nog in de rij bij de supermarkt?

Toekomstige supermarkt

Belevingssupermarkt of buurtsuper

Albert Heijn heeft aan millennials en 65-plussers gevraagd hoe zij de supermarkt van de toekomst zien. Millennialszien de supermarkt van 2025 als een ‘belevingssupermarkt’, waarin boodschappen doen een uitje is. Een gerobotiseerde thuisbezorgende supermarkt, waarbij de winkel zelf optreedt als een sociale ontmoetingsplaats en waar medewerkers voeding- en gezondheidsadvies geven. De 65-plusserszeggen dat er in de toekomst alleen nog een lokale buurtsuper is, die snel de behoeften voorziet.

https://www.adformatie.nl/interne-communicatie/zo-ziet-de-supermarkt-van-de-toekomst-eruit-volgens-albert-h

Camera’s en bewegingssensoren

Albert Heijn introduceerde vorige maand de kassaloze supermarkt. Producten worden niet meer gescand door een caissières of via een zelfscan, maar door camera’s en bewegingssensoren. Bij het binnengaan van de supermarkt leg je de betaalpas tegen een scanner aan. De camera’s houden bij wat je allemaal pakt en dit wordt toegevoegd aan het digitale winkelmandje. Vóór de uitgang staan twee sensorische afdrukken van voetstappen. Als de klant hierop gaat staan verschijnen alle meegenomen producten op een scherm. Dan moet je op het touchscreen klikken en je hebt betaald. Het geld wordt automatisch van de betaalrekening gehaald.

https://www.trouw.nl/economie/de-supermarkt-van-de-toekomst-geen-kassa-s-wel-camera-s~b327505a/

Moby-Mart

De Moby-Mart is een zelfrijdende supermarkt. Er is geen personeel en geen kassa. De mini-supermarkt is ontworpen om naar een klant te rijden of naar een magazijn om zijn voorraad aan te vullen. Tomas Mazetti is een van de bedenkers en van mening dat het Moby-Mart-concept de supermarkt van de toekomst is. De Moby is volgens hem veel goedkoper om te bouwen en te runnen dan een conventionele supermarkt. Klanten gebruiken een app om de winkel in te kunnen. Daar worden ze begroet door een hologram. De motor van het voertuig is elektrisch en de motor, verlichting en apparatuur worden aangedreven door zonnepanelen bovenop het voertuig. De klant scant de producten of plaatst ze in een slim winkelmandje dat het aantal artikelen bijhoudt. Wanneer de klant de winkel verlaat wordt het verschuldigde bedrag automatisch van zijn of haar rekening gehaald.

Cor Molenaar, een Nederlandse econoom en bijzonder hoogleraar eMarketing en distance selling zegt dat de bedrijven die we kennen vrijwel helemaal gaan verdwijnen. Omdat bijna alles wat wij kopen (70%) wordt bijgehouden in data en algoritmes. Hierdoor kunnen bedrijven voorspellen wat we gaan kopen en kan het bij ons in huis afgeleverd worden. Alleen als het personeel waarde toevoegt aan de supermarkt zou dit beroep blijven bestaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *