Researchdossier: Hoe luisteren mijn dochters later naar muziek?

Hoe verandert het live optreden

Soms is de afstand tot het publiek groter geworden. “Waar artiesten vroeger instrumenten bespeelden en voor het publiek zongen, staat een artiest nu soms achter een tafel met allemaal knoppen en schuifjes. Dat kan een belemmering zijn.” zegt Robert Schaeffer, programmeur van poppodium Effenaar. Daarom heeft een startup uit Londen handschoenen ontwikkelt waar sensoren in zitten. Hiermee kan je muziek aansturen met bewegingen, waardoor een nieuw soort live optreden ontstaat. De volgende stap is om dit concept op het hele lichaam toe te passen. “Met het hele lijf kan je dan het licht en de video op de achtergrond aansturen.” Mensen met een VR-bril kunnen vanuit de hele wereld meekijken en live de show zien. “Dan ben je weer alleen met die artiest alleen in je kamer.” De muziek dichterbij brengen met hulp van technologie. “Dit wordt echt de toekomst.” 

https://www.nu.nl/dutch-design-week/5536061/muziek-in-toekomst-vlak-bij-artiest-dankzij-technologie.html

Volgens onderzoek van Citi Research gaat virtual reality over een aantal jaar een nog grotere rol spelen in hoe wij concerten gaan beleven. Concertorganisator Live Nation gaat met deze trend mee en heeft een serie van optredens geregistreerd in virtual reality.

De laatste jaren is er namelijk ook een ontwikkeling aan de gang waarbij overleden artiesten optreden in de vorm van een hologram. Dit is al gedaan met artiesten zoals Michael Jackson, Amy Winehouse, Elvis en Andre Hazes. Opvallend genoeg gebeurd dit niet alleen met overleden artiesten. Zo heeft de zweedse band ABBA ook plannen om een wereldtour te doen met hologrammen. 

https://www.artiestennieuws.nl/105479/toekomstmuziek-livemuziek

Het gebruik van hologrammen lijkt dus populairder te worden, ook onder de nog levende artiesten. 

Ik heb Frank Satink over dit onderwerp een paar vragen gesteld. Hij is programmeur bij verschillende grote festivals als Dauwpop, Zwarte cross en voor poppodia. Ook heeft hij een aantal jaar geleden het IJzeren Podiumdier gewonnen, de prijs voor beste programmeur van Nederland.

Ik vroeg hem wat er de afgelopen jaren al veranderd is én wat er nog gaat veranderen.

Dit is wat hij erover te zeggen had:

‘’Live shows zijn de afgelopen jaren al veranderd. Acts willen steeds meer een hele productie meenemen naar hun sow. Dat betekent dat ze ook op festivals flink willen uitpakken met eigen licht / visuals en decor. Voor de festivals betekent dit ene enorme opschaling qua productie en dus ook qua kosten. Denk aan vergrootten en verhogen tenten, meer led, meer techniek en meer ruimte.

Er zijn nu al shows op tour met hologrammen van Whitney Houston, Roy Orbison en Frank Zappa. Dat zal bij het ontvallen van de classic grootheden de komende jaren alleen maar meer worden. Dat geldt ook voor tribute bands. Mensen willen de muziek van de oude helden toch live blijven horen.

Virtual Reality wordt steeds belangrijker. Kids van nu groeien ermee op en zullen later ook naar shows gaan van een virtual reality ster. 

Interessant zal zijn hoe een volgende financiële crisis erin gaat hakken.

Locatie: Gaan de kids van nu straks over twintig jaar nop naar een poppodium om te genieten van muziek? Of zoeken ze andere locaties om van muziek te genieten. Festivals zullen vanwege de verscheidenheid nog wel een tijd populair blijven. Momenteel vinden de poppodia het best lastig om jeugd van 16-20 over de streep te trekken een show te bezoeken, dus daar ligt een grote uitdaging.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *